fredag 29 augusti 2008

Det önskade receptet.

carrot bread - after

Morotsbröd 3 st - Mycket gott bröd som rekommenderas varmt. Passar extra bra ihop med färskost.

5 dl mjölk • 50 g jäst • 25 g rumsvarmt smör • 2 tsk salt • 2 msk honung • 3 dl finrivna morötter • 13-14 dl rågsikt • 1 ägg • 1/2 dl havregryn •

Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över havregrynen. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

4 kommentarer :

Frida sa...

det där receptet ska jag testa ;)

Sara Louise. sa...

Hehe, gör det. Det är smarrigt :D

jennifer. sa...

Man blir så sugen när du lägger upp bilder på saker du bakat. Du skulle passa som 17 i ett sött café/bageri och jag skulle vara stammis! <3

Sara Louise. sa...

Hehe, jag önskar att jag hade tiden att spendera lite tid i ett café. Gud vad trevligt det skulle vara. Kanske ska hoppa av skolan och satsa på det?? ;P <3<3<3